Hoe om te gaan met de werknemers die een ontslagronde overleven?

De economie zit in een flinke crisis en overal proberen bedrijven zich voor te bereiden op nog grotere problemen. Wekelijks horen wij over nieuwe ontslagrondes bij diverse bedrijven. Duizenden werknemers worden ontslagen en veel bedrijven reorganiseren.

Binnen deze bedrijven zitten natuurlijk ook “gelukkigen”, namelijk de werknemers die mogen blijven. Toch geeft een dergelijke ontslagronde voor deze groep werknemers ook veel stress en onzekerheid. Overleven ze de volgende ontslagronde wel? Of krijgen ze het nu ineens extra druk omdat ze het werk van de ontslagen werknemers moeten overnemen?

Het is van groot belang om als management deze groep niet in de steek te laten. Dit zijn namelijk de werknemers waarmee het bedrijf verder zal moeten. Onvrede en onzekerheid in deze groep kan grote gevolgen hebben voor de toekomst van het bedrijf.

Informeer de werknemers over de situatie waarin het bedrijf zich bevind. De werknemers hebben goed genoeg door wat er aan de hand is en willen duidelijk informatie hebben over de situatie waarin het bedrijf zich bevindt. In het beste geval kunnen ze zelfs de ideale adviseurs worden om mogelijkheden te vinden om de moeilijke tijden te kunnen opvangen.

Bagatelliseer de situatie van het bedrijf in ieder geval niet. De werknemers zullen het snel doorhebben als ze voor de gek worden gehouden. Blijf eerlijk ook al is de boodschap niet leuk. Eerlijkheid, ook in slechte omstandigheden, duurt het langst. De werknemers zijn afhankelijk van het bedrijf en hebben doorgaans het beste met het bedrijf voor. Als ze hun werk kwijtraken zullen ze veelal direct zelf de consequenties voelen in hun eigen persoonlijke financiële situatie.

Het belangrijkste na een ontslagronde is het motiveren van de werknemers. De onzekerheid en het zien vertrekken van collega’s is ook voor de blijvers zwaar. Het management moet deze werknemers stimuleren om weer het beste uit zichzelf te halen. Zorg dus na een ontslagronde dat er voldoende mogelijkheden zijn voor managers om de werknemers te motiveren.